Očuvanje identiteta nameće se kao moralna obaveza svakog pojedinca. Postupci izgradnje svijesti vlastitog identiteta vrlo su usko povezani sa spoznajom i očuvanjem kulturne baštine, a upravo izgradnja tih postupaka potakla je učiteljice Anđelu Vujević i Jelenu Orošnjak iz najstarije solinske Osnovne škole don Lovre Katića, da s učenicima prethodnih godina pokrenu, a ove godine, s novom generacijom, nastave projekt “Solinski kontrapunkt”.
Pojam kontrapunkt po svom bi značenju podrazumijevao nešto oprečno i suprotstavljeno, a opet vještim uzajamnim prožimanjem, dobilo bi se nešto vrlo kompaktno i uz manju nadopunu zaokruženo u povezanu, smislenu cjelinu. U ovoj godini projekt je prepoznat i od Ministarstva znanosti i obrazovanja koji ga je kroz izvore izvannastavnih aktivnosti djelomično i sufinancirao. Cijevi ovog zahtjevnog projekta vrlo su izazovni kako za učenike tako i za njihove učiteljice. Poticati učenike na istraživanje kulturne i umjetničke baštine kao temeljnog preduvjeta izgradnje svijesti o vlastitom, lokalnom i nacionalnom identitetu te omogućavati djeci osvješćivanja i učenja o ulozi baštine kulturnih i prirodnih vrednota svog zavičaja i domovine, prepoznajući pri tom njihov razvojni potencijal, prije svega u vlastitom okruženju, pravi je izazov za malene osmogodišnjake. Učiteljice su nizom aktivnosti pokušale razvijati samopouzdanje učenika i pozitivnu sliku o njima kako javnim nastupima tako i dramskim, likovnim, literarnim i novinarskim izričajima kroz različite segmente projekta. U sklopu realizacije nastavka projekta Solinski kontrapunkt organizirana su četiri posjeta koja su osim razgledavanjem i edukativnim sadržajem te nizom aktivnosti omogućili stjecanja novih znanja kroz igru i proces igrifikacije za koji je i znanstveno dokazano kako u velikoj mjeri olakšava učenje novih sadržaja.
Prvi posjet bio je Amfiteatru u staroj Saloni gdje su uz uprizorenje borbi gladijatora i lava učenici sudjelovali i u vrlo zanimljivom kviz znanja Milijunaš. Novi posjet organiziran je na lokalitetu Manastirina gdje je u suradnji s Arheološkim muzejom grada Splita organizirano stručno edukativno vodstvo kroz Salonu nakon čega je uslijedila igra „Potraga za blagom“ u kojoj su učenici među starim grobovima tražili skrivene predmete iz davne prošlosti i bogate povijesti kojim ovaj lokalitet uistinu obiluje. Posjet Šupljoj crkvi sljedeći je realizirani događaj u kojem se odvijao pravi mali pilot film, a gdje je prikazana kostimirana dramska improvizacija krunidbe kralja Zvonimira. Pred sam kraj projekt realiziran je i posjet staroj crkvi na Gospinom otoku te novoizgrađenoj bazilici Sv. Obitelji. Nakon stručnog vodstva od strane ČS Rebeke i župnika don Klementa Radosoljića učenici su zaigrali kviz znanja te u ugodnom ozračju prepunom natjecateljskog duha odigrali štafetnu igru Palačinke sa slaganje puzzle slike kraljice Jelene Slavne. Nakon razgledavanja kulturno povijesnih znamenitosti i upoznavanja s povijesnim osobama grada Solina i nekadašnje Salone, a prije realizacije sljedeće zamišljene aktivnosti, učenicima je za usustavljivanje znanja ponuđen rad na nastavnom listiću koji je predstavljao uvertiru u sljedeću aktivnost.
Treba naglasiti kako su osim spomenutih posjeta učenici tijekom godine poslušali i brojna edukativna predavanja organizirana od strane Turističke zajednice grada Solina kao i dramsko povijesna uprizorenja nekih važnih trenutaka, a sve u organizaciji Povijesne grupe škole predvođene profesorom Filipom Modrićem. Multimedijska grupa osmislila je i uvježbala dramsko- scensku igru istoimenog naziva u kojoj su uprizorena četiri bitna događaja iz prošlosti grada Solina (gradnja Salone i borba gladijatora; borba Rimljana i kršćana; hodočašće kršćana u Crkve blažene Djevice Marije; krunidba kralja Dmitra Zvonimira) te tri među prizora u kojima se pojavljuju povijesne osobe grada Solina u prikladnim kostimima i uz prikladnu scenografiju. Spomenuta scenografija spona je suvremenog plesa i dramatizacije uz glazbenu podlogu suvremenih hrvatskih izvođača. O spomenutim scenama snimljen je i film uprizorenja dramsko-scenske igre istoimenog naziva. Tijekom realizacije projekta Novinarska grupa pod vodstvom učiteljice Ivane Sedlar pratila je događanja te kratkim izvješćima i člancima informirala javnost o dijelovima projekta. Važnu notu cijelom projektu dala je odlična suradnja s lokalnom zajednicom odnosno s ustanovama koje djeluju na ovoj razini, a to su Turistička zajednica grada Solina , Teatrin Gradske knjižnice Solin te Arheološki muzej grada Splita.
Na kraju treba reći koliko je realizacija cijelog projekta ostavila traga na učenicima sudionicima projekta. Učenici su se cijelo vrijeme bavili istraživanjem kulturne i umjetničke baštine kao temeljnim preduvjetom izgradnje svijesti o vlastitom, lokalnom i nacionalnom identitetu. Provedene aktivnosti potaknule su djecu da osvijeste i nauče što više o ulozi baštine kulturnih i prirodnih vrednota svog zavičaja i domovine prepoznajući pri tom svoj razvojni potencijal u vlastitom okruženju. Razvili su socijalne i komunikacijske vještine, suradnju i timski rad te su se pri tom koristili različitim strategijama učenje i upravljanja informacijama koje su temelj za razvoj ostalih vrsta pismenosti te za kritički i kreativni pristup rješavanju problema. Pokazali su spremnost za razvoj organizacijskih i upravljačkih sposobnosti kao što su planiranje, provođenje planova, praćenje izvršenja, upravljanje vremenom te sposobnost donošenja odluka, postavljanje ciljeva i prioriteta, rješavanja problema i mnoge druge. Treba još dodati kako je ovo bio fantastičan projekt koji je omogućio djeci da kroz mnogo aktivnosti, igru i zabavu istraže i spoznaju svoju bogatu kulturno povijesnu baštinu te se pobrinu da se njena vrijednost nikada ne izgubi. Sudjelovanjem učenika na ovom projektu obogatili su se kako njihovi tako i životi svih njihovih obitelji. Mnogi ljudi žive u Solinu, a da o povijesti i kulturnoj baštini našeg bisera ne znaju gotovo ništa. Pomažući djeci izvršiti neku aktivnost aktivirali su se i ostali članovi obitelji. Učenje kroz igru postala je praksa široke populacije jer upravo populacija mladih obitelji čija djeca idu u školu tvori stanovništvo grada. Solin je grad mladih obitelji i djece koji uz ugodno življenje moraju pridonijeti da se očuva ljepota i vrijednost svih lokaliteta i bogate kulturno povijesne baštine. Ovaj projekt promovirao je školu kao vrlo uspješnu odgojno obrazovnu ustanovu prepunu kreativnih učitelja i mentora koji nesebično dijele svoje znanje i potiču učenike da svoje vještine razvijaju u potpunom opsegu svojih mogućnosti. Lokalna zajednica ponosi se svojom mladom populacijom, djecom koja su prepoznala važnost valorizacije kulturne baštine kao i ponos pripadnosti ovakvoj zajednici. Županija svakodnevno u mnogim situacijama ističe Solin kao grad koji treba biti primjer u različitim aspektima vrednovanja. Stoga i ova naša mala kap dodatno podiže ljestvicu na skali vrijednosti prekrasnog labuda na solinskom Jordanu.
Ivana Sedlar, učiteljica