6. veljače 2024. učenici 4.a i 4.c razreda sa svojim su učiteljicama obilježili Dan sigurnijeg interneta. Dan je to kojim se promiče sigurnije i odgovornije korištenje online tehnologije od strane djece i mladih širom svijeta. Inicijativa obilježavanja ovog datuma pokrenuta je davne 2004. u okviru prvog akcijskog plana za sigurniji internet, kao inicijativa projekta SafeBorders koji je financirala EU. Zatim ga je preuzeo Insafe, mreža centara za sigurniji internet. Danas je Dan sigurnijeg interneta izrastao izvan svoje tradicionalne zemljopisne zone te se obilježava na svim kontinentima u više od 200 različitih zemalja svijeta.

Internet je moćni alat s ogromnim mogućnostima za učenje, poboljšanje vještina i stjecanje novih sposobnosti i znanja. Međutim, s brojnim prilikama dolaze i mnogi rizici. Cilj Dana sigurnijeg interneta je podizanje svijesti, ali i poduzimanje konkretnih koraka za zaštitu i osnaživanje djece na internetu. U izazovnom digitalnom području suradnja je ključan faktor za sigurnije i bolje internetsko iskustvo, posebno kada je riječ o mlađim korisnicima.

Učenici 4.a razreda sa svojom su učiteljicom Fani Vidović sudjelovali u obilježavanju Dana sigurnijeg interneta u Gradskoj knjižnici Solin. Ovom prigodom organizirana je radionica Lane Roje Miličević, diplomirane pravnice i sveučilišne specijalistice prava djece.  Lana je održala radionicu s ciljem ukazivanja djeci kako što sigurnije i odgovornije koristiti Internet. Lana je i autorica knjige „Priče Gospodina Interneta“ s kojom su se učenici ovom prilikom i upoznali, riječ je o zbirci priča u kojoj su glavni likovi djeca, a teme su njihova iskustva s cyberbullyingom, nasiljem u medijima, ovisnosti o videoigricama i slično. U uvodnom dijelu potaknula je učenike na razgovor o razlozima korištenja interneta, (korištenje zbog proširivanja obrazovnih sadržaja ili za igranje video igrica). Istaknuta je opasnost kao i posljedice  prekomjernog korištenja interneta. Navedeno je da stvara ovisnost, kao i spoznaja  da internet ne može zamijeniti obitelj, prijatelje i fizičku aktivnost, ali može izazvati zdravstvene probleme. Učenici su upoznati s pojmom elektroničkog nasilje (cyberbullying) kao načinom komuniciranja u kojem se sugovornika ponižava, zadirkuje ili mu se prijeti. Cilj takvog komuniciranja je uznemiravanje putem tekstualnih i video poruka, pozivima ili slanjem fotografija. Žrtva je izložena nasilju u svom domu pred mnogobrojnim svjedocima. Počinitelj  ne shvaća težinu svoga nedjela jer upravo anonimnost olakšava takav vid nasilja. Istaknuta je važnost čuvanja podataka te obraćanje osobama u koje imaju povjerenja ukoliko trpe takav oblik nasilja.  Na temelju poticajnih kartica izrađivali su Bon – ton ponašanja na internetu. Po završetku aktivnosti učenici su čitali napisano. Svoje uratke zalijepili su na plakat.

Nakon povratka u školu obilježavanje ovog zanimljivog dana nastavljeno je nizom aktivnosti u suradnji s učenicima 4.c razreda. Tema radionica bile su:

  • „Internet i ja, prijatelja dva“ –  gdje su kroz pojmove video igrica i slobodnog vremena osvijestili brojne činjenice o pravilnom korištenju slobodnog vremena te sigurnom putovanju internetskim prostranstvima.
  • „Što i kako igramo?“ – U uvodnom dijelu učenici su razgovarali o tome kako provode slobodno vrijeme.  Koje igrice igraju na računalu? S kim igraju? Koliko vremena provode za računalom igrajući igrice? Na pitanje kako se osjećaju igrajući igrice na računalu odgovori su bili različiti: sretno, zadovoljno, ljutito, nezadovoljno, frustrirajuće.
  • „Opasnosti nekontroliranog boravka na internetu“ – Na pitanje što se može dogoditi ako predugo igraju igrice na računalu odgovorili su da:
  • gube pojam o vremenu
  • ne stignu obaviti školske obaveze pa to rade površno
  • što više igraju više bi igrali
  • postaju nervozni ako ih ukućani ometaju ili prekidaju u igri
  • nestrpljivi, ne mogu dočekati nastavak igre slijedeći dan
  • „Društvene igre s vršnjacima“ – učenici su navodili društvene igre koje mogu igrati s  vršnjacima poput:  Monopola, Una, Čovječe ne ljuti se, nogomet, skrivača, lovice , Dan- noć, graničare
  • „Vaga u balansu“  – na ponuđenom obrascu  učenici su ispisivali igre koje mogu zamijeniti igre na ekranima.

Na kraju radionice zaključili su kako video igrice stvaraju ovisnost jer što više igraju više bi igrali. Taj postupak stvara im privid života u virtualnom svijetu. U cijelom tom postupku uopće im ne nedostaju vršnjaci, lako zaboravljaju na prave prijatelje te se povremeno osjećaju otuđeno.

Aktivnosti obilježavanja Dana sigurnijeg interneta završili smo evaluacijom provedenih aktivnosti od strane naših učenika. Svi smo se složili kako nam internet pruža brojne mogućnosti, a na nama je da budemo odgovorni i da sadržajima pristupamo savjesno i uz nadzor odraslih osoba. I što je najvažnije, trebamo uživati u djetinjstvu, školskim danima, igri i prijateljima te graditi svijet u kojem nam virtualna putovanja nikada neće zamijeniti prijatelje i živu svakodnevnicu.  

Fotografije

                                                                                             Ivana Sedlar, učiteljica

 

Skip to content